Forza Motorsport 3

  • Tesztplatform:  XBOX 360
  • Írta:  jardo
Megosztom az iWiW-en! Megosztom a Facebook-on! Megosztom a Twitter-en! Hozzáadom a Google könyvjelzőimhez! Hozzáadom a Startlapomhoz! Megosztom a MySpace-en! Könyvjelző és megosztás

Leteszteltük a Microsoft egyik legerősebb ütőkártyáját, az X360 eddig legjobb autós játékát! Öveket becsatolni!

Mivel a sorozat korábbi részeihez sajnos nem volt szerencsém, ha megengeditek, nem annyira azt fogom a teszt középpontjába állítani, hogy a széria ezen része miben más, mint a korábbi epizódok. Inkább arra fogom fektetni a hangsúlyt, hogy nekem mint „friss” Xbox-osnak (tavasz óta van konzolom), mit tudott nyújtani.


Kezdjük rögtön a legelején: szinte azonnal a Forza 3 megjelenése után, a Budapest Game Show 2009 keretén belül volt alkalmam először kipróbálni a játékot, igaz, akkor csak néhány kör erejéig. Azt már akkor megállapítottam, hogy ez bizony egy nagyon jó darab, hiszen már akkor, pár perc játék után is látszott, hogy nagyon egyben van az egész.

Most azonban mégis volt bennem egy kis félsz. Hogy miért? Egyszerű oka van: a játékkiállításon kormánnyal játszottam a játékot, most viszont - lévén, hogy nekem csak PC-s kormányom van - kontrollerrel kellett elkezdenem a győzelmek gyűjtögetését. Márpedig egy kontrollerről sok mindent el tudtam képzelni, csak azt nem, hogy vezetni is rendesen lehet vele. Lássuk, mi sült ki a dologból!

 

Azt már most az elején leszögezem, hogy alapvetően kellemesen csalódtam. Sokkal jobb élményben volt részem, mint amire előzetesen számítottam. Ugyanakkor az is hozzátartozik az igazsághoz, hogy bármennyire is jó és egyszerű kontrollerrel irányítani egy autós játékot, még mindig nem ugyanolyan pontos és precíz, mint egy kormány.

 

Na de elég is a fecsegésből, lássuk, milyen lett maga a játék! Alapvetően ugye egy szimulátorral van dolgunk, amelyben mindenféle vad és egzotikus autókkal kell a világ különböző pontjain versenyeznünk, hogy végül minden szériában mi bizonyuljunk a legjobbnak. (Természetesen konzolon a szimulátor nem ugyanazt jelenti, mint PC-n, de ez nem von le semmit a játék érdemeiből, itt bizony tényleg komoly kihívás elé néznek a játékosok.)
Már csak azért sem lesz könnyű dolgunk, mert a Forza 3-ban elképesztő mennyiségű versenyen kell túlverekednünk magunkat. E tekintetben két részre van bontva a játék: egyfelől elindulhatunk önálló minibajnokságokban, amikből összesen 220 darab van. Ezek változó számú versenyből állnak: van, amely kevesebbet, de van olyan is, ami több futamot tartalmaz. Sőt, vannak hosszú távú versenyek is, ezek egy része meghatározott számú körből áll, míg másik részükön egy bizonyos távolságot kell megtennünk. Másfelől pedig van a játéknak egy bajnokság része is, ahol egy naptárban megjelölt eseményeken indulhatunk el. A játékmódok tekintetében egyébként kissé egysíkú a játék, hiszen a versenyek döntő többsége sima körverseny, de lesz majd néhány gyorsulási- és oválverseny is, plusz a hosszú távú versenyek.
Karriermód nincs a játékban, a Forza 3 nem erről szól. Itt a lényeg nem a körítésen van, hanem azon, hogy a játék minél nagyobb élményt nyújtson a játékosoknak. Ettől függetlenül persze egyengethetjük sofőrünk útját, hiszen a futamok után nem csak pénzt kapunk, hanem XP-t is, amivel fejlődik karakterünk.

 

Autók tekintetében ugyanolyan változatosság (sőt...) jellemzi a játékot, mint a versenyek számának tekintetében. Összesen 53 gyártó 408 modellje kapott helyet a Forza Motorsport 3-ban, ami egészen elképesztő szám. Ezek között megtalálható a hétköznapi, átlagos utcai autóktól elkezdve (pl. Renault, Peugeot, Ford, stb.) a komoly sport- vagy izomautókon át a legegzotikusabb modellekig (pl. Bugatti Veyron, Audi R8, Le Mans-i prototípusok, stb.) minden. A kocsik összesen 10 kategóriára vannak osztva (F-E-D-C-B-A, S, R3-R2-R1): az 'F' a leggyengébbeket jelöli, míg az 'R1' a legdurvább gépszörnyeket. Az autók besorolásának számos más szempontból is jelentősége van, hiszen egyrészt minél magasabb osztályba tartozik egy jármű, annál drágább, másrészt pedig a versenyszériák is ezen kategóriák mentén vannak csoportosítva.
Megvásárolt (és megnyert) verdáinkat természetesen tuningolhatjuk is, mind teljesítmény tekintetében, mind pedig vizuális téren. Mindkét terület rendkívül részletesen ki van dolgozva a játékban: a teljesítménytuning az autó bármely részét érintheti, kezdve a motordugattyúktól egészen a felfüggesztésig (tényleg nagyon sok lehetőségünk van, ugyanakkor azoknak sem kell megijedni, akik kevésbé vannak otthon ezen a téren, ugyanis arra is van lehetőségünk, hogy a gép automatikusan fejlessze autónkat). A vizuális tuning legalább ilyen sokrétű: számos szín és matrica közül választhatunk, ráadásul minden vinyl-t teljesen testre szabhatunk (mozgatás, méretváltoztatás, forgatás, nyújtás, stb.).

 

Azt hiszem, senki nem lepődik meg, ha azt mondom, a versenypályák tekintetében is majdnem emberfelettit alkot a Forza 3. Összesen 22 pálya szerepel a játékban, ami azt jelenti, hogy - köszönhetően egy-egy helyszín többféle vonalvezetésének - nem kevesebb, mint 102 különböző aszfaltcsíkon mérhetjük majd össze tudasánkut az ellenfelekkel. A helyszínek között találhatunk számos ismert, és kevésbé ismert pályát. Versenyezhetünk például Silverstone-ban, Le Mans-ban, a híres-hírhedt Nordschleife-n, vagy éppen Suzuka-ban.


És akkor még nem beszéltünk a DLC-kről, amelyek jó néhány autóval és pályával bővítik az egyébként is bődületes repertoárt!

 

A grafikára semmilyen téren nem lehet panaszunk. Az autók a megszólalásig hasonlítanak az eredeti modellekre, mind kívülről, mind belülről. A kocsik törnek is (beállíthatjuk, hogy legyen-e törés, vagy sem, és ha igen, akkor csak látványban tekintetében sérüljenek-e a járművek, vagy legyen-e hatása a teljesítményre is), amik szintén jól néznek ki. Egy-egy durvább verseny után bizony alaposan le lesz strapálva a versenygépünk.
A pályák is rendkívüli részletességgel vannak kidolgozva. Minden helyszín pont olyan, mint az eredeti, bővelkednek tereptárgyakban, és a közönség is egészen jól fest. Effektekből sajnos nincs túl sok, de azok kellően jól néznek ki.
A grafika tekintetében egyetlen negatívumot tudnék felhozni, nevezetesen azt, hogy váltáskor a sofőrünk ugyanúgy két kézzel markolja a kormányt, mint máskor. Azért egy ilyen kaliberű játék esetében ezt illett volna tisztességesen kidolgozni.

 

A zenét és a hangokat is csak dicsérni lehet. A játék alatt különféle válogatott számok szólnak (ezt az opciót egyébként ki is kapcsolhatjuk), amelyek viszonylag változatosak is, a repertoár többféle stílusból lett összeválogatva. Ami a kocsikat illeti, természetesen minden autónak saját, egyedi motorhangja van, ami szinte pont olyan, mint az eredeti. Az effektek terén sincs ok a szomorkodásra, ha ütközünk, élethű csattanást fogunk hallani, és jól hallhatóan törik majd meg a kaszni; ha kicsúszunk a pályáról, halljuk majd a felverődő kavicsokat; egy-egy elfékezésnél csikorognak a fékek; a megcsúszásoknál sivítani fog az égő gumi; és így tovább.

 

A fizika egyébként igen jól sikerült, minden autó másként viselkedik, amire számos tényező van hatással: az autó súlya, hogy első-, hátsó- vagy összkerék hajtású-e, a motorháztető alatt dolgozó lóerők száma, stb. Ezen túlmenően az egyes útfelületek között is érezhető a különbség, hiszen az aszfalton tökéletesen tapadnak a kocsik, de amint elhagyjuk a pályát, és kicsúszunk a fűre vagy a sóderágyba, azonnal utasnak fogjuk érezni magunkat a volán mögött. Ilyenkor a versenygép elkezd sodródni, és alaposan fel kell kötni a gatyánkat, ha el szeretnénk kerülni az ütközést, és vissza szeretnénk evickélni a pályára.
Egy negatívumot emelnék ki. Amikor elhagyjuk a pályát, olyankor a gép - megelőzendő, hogy levágjuk a kanyarokat, és ezáltal jogtalan előnyhöz jussunk - szinte állóra lassít minket, tulajdonképpen 1-2 másodperc alatt. A cél természetesen támogatandó, hiszen nem szép dolog csalni. Ugyanakkor ez a megoldás (a hirtelen lassulás) egyrészt nagyon bénán néz ki, másrészt pedig sokszor előfordul ez az eset olyankor is, amikor nem szándékosan vágunk át egy kanyart, hanem mert alaposan elfékeztük magunkat. Még egyszer hangsúlyozom, maga az alap elképzelés nem lett volna rossz, de a megvalósítást máshogy kellett volna megoldani. (Természetesen nem minden egyes apró pályaelhagyásnál csinálja ezt a gép, de amikor kicsúszunk, és nagy sebességgel próbálunk továbbhajtani, akkor szinte mindig.)

 

A mesterséges intelligencia - sok más autós játékkal ellentétben - itt egészen jól sikerült. Ellenfeleink nem buták, de nem is legyőzhetetlenek. Védekeznek és támadnak, küzdenek a helyekért, néha ránk legyeznek, máskor kicsit meglökdösnek minket, hátha hibára tudnak kényszeríteni.
Egyébként a nehézség is jól van kiegyensúlyozva. A legkönnyebb szint tényleg az abszolút kezdőknek való, akik még életükben nem láttak autós játékot. Normál nehézség mellett már van kihívás, ellenfeleinket nem lesz egyszerű feladat legyőzni, ugyanakkor nem is lehetetlen. Az igazi profiknak pedig a nehezebb fokozatok valók, ahol bizony minden egyes pozícióért és helyezésért nagyon keményen meg kell küzdeni.

 

Összességében a Forza 3 nagy meglepetés volt számomra, és egyértelműen kijelenthető, hogy ez az eddigi legjobb játék versenyjáték, ami a Microsoft masinájára megjelent. Nem csak tartalomban, de minőségben is könnyedén maga mögé utasít mindent, ez nem is kérdés.

  « vissza a tesztekhez  

Értékelés

Az értékeléshez be kell jelentkezned. Ha még nincs azonosítód, regisztrálj!

Adatlap

megjelenés:

ismeretlen

Kapcsolódó cheat:
Kapcsolódó videó:

Értékelés

+ bődületes tartalom
+ grafika
+ zene, hangok
+ fizika, mesterséges intelligencia
+ hosszú szórakozást kapunk a pénzünkért
- kevés versenytípus
- nincs karriermód
- hosszú távon azért unalmas lehet
97
90
100
90
89

A 10 legfrissebb teszt

A hónap legnépszerűbb tesztjei

Friss hírek