Live for Speed

  • Tesztplatform:  PC
  • Írta:  RaV3N
Megosztom az iWiW-en! Megosztom a Facebook-on! Megosztom a Twitter-en! Hozzáadom a Google könyvjelzőimhez! Hozzáadom a Startlapomhoz! Megosztom a MySpace-en! Könyvjelző és megosztás

Online Racing Simulator. A játék, melyben nincs mellébeszélés, itt Neked kell vezetned, nincs segédlet, nincs arcade mód!

Szegény Live for Speed-et nagyon sokan keverik a Need for Speed-el, már pedig a két játék egy lapon nem említhető (tisztázások érdekében én ismeretként írtam egy lapra a kettőt :)).
A Need for Speed egy nagy múltú, arcade versenysorozat, míg a Live for Speed a totális realizmus híve.
Hogy miért? Négy srác eltökélte, hogy ők bizony megalkotják az igazi Szimulátort, ahol nem ismernek olyat, hogy vezetési segédlet, vagy olyat, hogy árkádosítás… Itt csak magadra hagyatkozhatsz, s hogy érvényesülni tudj, bizony hosszú utakat kell bejárnod.
Sikerült-e megcsinálni a lehetetlent? Nagyjából. 2002 óta - mikor is megjelent a játék - csak úgy ontják a patcheket, meg sem lehet számlálni, hogy hányat adtak ki. Annyit kell tudni, hogy 0.1A-tól indultak, és már a 0.5Z-nél tartanak.

Demo, S1, S2?
No, de ne csapjunk a közepibe, járjuk szépen körbe a játékot. Kezdjük mindjárt a licensznél, ugyanis ez szükségeltetik a kocsik és pályák unlockolásához.
Az alap demo verzióban - sajnos, mióta kiadták az Y patchet (aki teheti, az próbálja letölteni az X demot) - elég szegényes a kocsi választék. Van itt 115 lóerős csapott hátuljú förtelem, 130 lóerős, valamivel értelmesebb járgány, és egy 140 lóerős Formula autó. Na hát ezekkel nem fogunk sok mindenre menni… Adott még egy igen kellemetes pálya, tényleg az egyik legkönnyebb és legjobb a játékban.
25 dollárért, unlockolva az S1 szériát, kapunk még autókat és pályákat, de ez nem az igazi…
50 dollárért feloldhatjuk az S2 licenszet, na itt teljesedik ki az egész, mind a 20 autót és 7 nagy pályát megkapjuk. Azért írtam nagy pályát, mert ezeken belül több kisebb pályarészen versenyezhetünk, és persze visszafelé is mehetünk.
Sokszínű kocsiválaszték jut kezünkbe az S2 által, hisz találunk itt majd Caterham-féleséget, bőrkárpitos drift coupét, Mini Cooper-szerű autót, négyajtós 100LE-s taligát, Forma 1-es brutális szörnyet, izmos versenyautókat és még sok mást.

A gyakorlás sosem árt
A tartalmak bővítéséhez nem elég megvennünk a licenszeket, hanem az unlockolt autókat és pályákat játszhatóvá kell tenni. Erre van egy aranyos „gyakorló feladatok” névre hallgató menüpont. Itt tényleg leckéről leckére kell haladni, mintha a jogsidat akarnád letenni. Többnyire időre kell majd mennünk, és a pálya szélét jelző bójákat sosem szabad érinteni.
Találkozunk majd 8-as körrel, szabályos körrel, gyorsulással, boxkiállással, fékpróbával, tesztvezetéssel és versenyekkel. A könnyebb leckéktől, a lassabb autóktól és a könnyebb pályáktól kezdjük, és a végén Formula 1-es versennyel zárunk. Megjegyezném a régi rendszerben ezek a gyakorló feladatok is bővebbek, szerethetőbbek és poénosabbak voltak.
 
Visszatérvén kicsit az új patchek és az X verzió viszonyára: az X verziót értem a régi rendszer alatt. Ezen kívül fontos különbség, hogy az Y változatban megkapjuk a fentebb említett Formula autót, viszont elveszik az egyik legvezethetőbb, legjobban modolható autót, az XR GT Turbo-t.

Set up your car!
Ha már itt tartunk, el is mondanám, hogy mennyire kifinomult finomhangolási lehetőségek vannak az autók beállításainál. Szinte mindent konfigurálhatunk: megadhatunk hátsó és első hasmagasságot, kerékpuhaságot, leszorító erőt, fékerő eloszlást, még a kormányművet is saját szájunk ízlése szerint dolgozhatjuk át. Az egyes beállításokat setupnak nevezzük, és ezeket online lehet egymásnak küldözgetni, vagy interneten keresztül is letölthetők. Egészen elképesztő dolgokat lehet művelni. Gyorsulási, körverseny, drift setupok hatalmas számban találhatók meg minden kocsihoz. Ezen kívül a fun kedvéért kitaláltak már gumifüstölő beállítást; olyat, amellyel az autó orrát rugóztathatjuk, vagy épp fenékre állhatunk vele. Sőt, van, amivel rükvercben 180-al mehetünk, miközben az alap 40kmph. Elég extrém dolgok ezek, gondolhatjátok hogy már mind kipróbáltam, és tényleg működnek, speciális technika kell hozzájuk, s persze a hozzá tartozó beállítás, de ha kiismered, nagyon lehet velük vadulni.

Szép-e, jó-e
A menürendszer letisztult, okos, jól elrendezett. Jó ötlet, hogy ingame a menüt előhozva nem áll le a játék, hanem manuálisan a P, mint Pause gombbal tehetjük meg. Az opciók részletesen taglalják a játék sok pontját, a nézetet is finomra hangolhatjuk, a grafikai beállítások teljeskörűségével sem lesz gondunk, audió, megjelenítés, profil, minden van itt, kérem szépen. S ha már nézet: a kamerát tehetjük a belső, egyéni, 3rd person nézetbe, de láthatjuk felülről is a dolgokat, és bekerült a klasszikus replay kamera is.
2002-es játék lévén szó, elég bénácska házi-barkácsolt motorral lett megáldva. Úgy is néz ki. Bár még a pályák egész tűrhetőek, de a modellek, az autók és a környezet hagy maga után kívánnivalót. Az autók belső kidolgozása pedig olaj a tűzre. Ebből következik, hogy a gépigény igen alacsony, egy régi, alsó kategóriás gépen is remekül fog futni.
Viszont a grafikát kompenzálni hivatott az irányíthatóság, ami annyira el lett találva, hogy az csoda! Gyakorlatilag amit a versenypályán megtehetünk az Életben, azt itt is megtehetjük, ha akarjuk. Ha nem, akkor a setupok adnak nekünk egy csomó pluszt. Azért azt hozzá kell tenni, hogy itt is van azért egy kis gebasz… Ugyanis nem hinném, hogy „hardtruck” beállításon egy 55LE-s járgánynak, ha odalépek, akkor csúsznia kéne. No de mindegy, ezek felejthető gondok… Igazából az irányítás legnagyobb hibája hogy az autók néha csúsznak, mint a szappan. Ezt még egy 500LE-s szörnynél megértem, na de 55LE-nél? Egyéni körverseny setupokkal megoldható a gond.
Érdekes része a játéknak a törés. Vagyis hát törésnek nem nagyon nevezhető a rendszer. Úgy reklámozzák, hogy hiperrealisztikus, de én ezt nem mondanám. Kezdjük ott, hogy nem is törik, csak horpad. Azt viszont elég furcsa módon :). Ha fejtetőre állunk, simán behorpad a teteje annyira, hogy kilátszik a kobakunk. Meg is van örökítve a galériába. Fura… Erre nincs jobb szó. Nézzétek meg magatok!

 
Hülyülés a haverokkal? Elengedhetetlen!
Egy kormány – mint ahogy egyéb szimulátorokban: rFactor, TDU (a TDU talán nem a legjobb példa a szimulátorra :) – Err), RACE, GTR – a maximális élvezetekhez elengedhetetlen. Súlyosbítja a billentyűzetesek helyzetét, hogy nincsenek vezetési segédletek, ha komolyan gondolod a játékot, akkor se fogsz online ranglistákra felkerülni, ha viccből játszol, akkor is kínszenvedés.
Bevallom, én inkább poénnak veszem a játékot, és inkább magyar funszerverekre lépek fel, mintsem külföldi bajnokságokra… Órákat lehet eltölteni baromkodással, cseteléssel, setupcserélgetéssel, házi drag futamokkal és drifteléssel. Legalábbis így volt az Y patchig. Aztán szerintem pár funszerver ott is maradt az X szériánál, mert az XR GT Turbo-val lehetett ellenni a legjobban.
A lapperek alkalmazása is az online részleghez tartozik. A lapperek különböző szerverüzeneteket tárolnak, bármilyen parancsot és szöveget lehet szó szerint beléjük írni. A lapperekkel válik lehetővé, hogy a szerver eltárolja a ranglistákat, körrekordokat, és hogy számlálja a drift pontokat.

Modolhatóság
Az adatlapon talált link elvisz Titeket az LFS adatbázisba, ahol is különböző skineket és némi grafikai turbót találhattok. Értem ez alatt a magas felbontású pálya- és alkatrésztextúrákat.
Nem túl nagy szám, tulajdonképpen felesleges is. Pluszpályák és kocsik sajnos nincsenek :(. Talán jobb is ez így, ez a játék nem erről szól. Ne is csúfítsuk el holmi utcai járművel, itt a hangsúly az igazi körversenyre termett versenyautókon van.

Konklúzió
Régi a játék, nem mondom. Mégis töretlen a sikere, köszönhető ez annak, hogy gyakran frissül, és nagyon sokan szeretnének egy rendes verseny-szimulátorral játszani, vagy ökörködni egy jót.
Szerethető játék, a komolysága mellett is sok-sok poénnal. Bár a tízezres árat megkérdőjelezem, de a demot mindenképpen ajánlom mindenkinek. Ha beleszeretsz, akkor pedig vedd meg!
  « vissza a tesztekhez  

Értékelés

Az értékeléshez be kell jelentkezned. Ha még nincs azonosítód, regisztrálj!

Adatlap

Live for Speed

megjelenés:

2002. október 03.

fejlesztő:

Scawen Roberts, Eric Bailey és Victor van Vlaardingen

kiadó:

Scawen Roberts, Eric Bailey és Victor van Vlaardingen

Web Teszt
Galéria
Kapcsolódó galéria:
Screenshotok
Kapcsolódó cheat:
Kapcsolódó videó:

  tovább az adatlaphoz...

Értékelés

- Majdnem 100% realisztikus irányítás
- Jó hangok
- Multiplayer fun
- Finomhangolás
- Rusnya modell-grafika
- Furcsa „törés”
- A setupolással nagyon el lehet túlozni az irányítást
60
0
0
100
80

A 10 legfrissebb teszt

A hónap legnépszerűbb tesztjei

Friss hírek