F1 2010

  • Tesztplatform:  XBOX 360
  • Írta:  jardo
Megosztom az iWiW-en! Megosztom a Facebook-on! Megosztom a Twitter-en! Hozzáadom a Google könyvjelzőimhez! Hozzáadom a Startlapomhoz! Megosztom a MySpace-en! Könyvjelző és megosztás
Elég sok ínséges évnek kellett eltelni ahhoz, hogy a PS2/PSP tulajokon kívül végre mi, más platformok gazdái is kapjunk egy hivatalos F1-es játékot az F1 2010 személyében.

Játékmenet:

Unatkozni biztosan nem fogunk. Van karriermód, ahol ráadásul választhatunk is, hogy 3, 5 vagy 7 szezont akarunk-e teljesíteni. Plusz pont, hogy csak valamelyik újonc csapatnál kezdhetünk, és onnan kell magunkat felverekednünk a jobb alakulatokhoz. Aztán ott van a Grand Prix mód, ami lényegében a gyorsversenyt takarja. Itt is lehetőségünk van választani: indulhatunk teljes versenyhétvégén (szabadedzésekkel, időmérővel és futammal), rövid versenyhétvégén (időmérővel és futammal), valamint csak versenyen. Aztán van Time Trial mód is, ahol először egy előre megadott időt kell megdöntenünk, majd ezt követően mindig a saját legjobb köridőnket. Nagy segítség, hogy szellemautó formájában mindig látjuk a megdöntendő időt, így könnyen rájöhetünk, hol nyerhetünk még extra időt. És végül, de nem utolsósorban ott a multi is.

 

Itt jegyezném meg, hogy a játékmenet téren viszont elég nagy hiányosságok vannak, amik egy része nem annyira feltűnő vagy zavaró, más része viszont kifejezetten kiábrándító. Rögtön ott van a boxutca, illetve a boxkiállások szimulációja. Már maga a látvány is nevetséges (majdnem derékszögben be- és kiálló autók), az meg tényleg mindennek a teteje, amit az MI művel ilyenkor: a nyalókás ember MINDIG szépen megvárja, amíg az utolsó autó is elmegy mellettünk, majd csak ezután engednek ki minket is. A mesterséges intelligencia egyébként is borzasztó lett, olyanokat művelnek néha az AI pilóták, hogy az ember hátán feláll a szőr: lekörözéskor sokszor nem húzódnak félre; ha mi gyors körön vagyunk, miközben ők nem, nem mindig állnak félre; hajlamosak úgy vezetni, mintha dodzsemeznének; és még lehetne sorolni…

 

A hiányosságok sora ugyanakkor még mindig nem ért véget: annak ellenére, hogy a játék hivatalos licenc alapján készült (itt van az összes csapat, pilóta és pálya), az eredeti HUD nem került be a programba. Aztán nincs Safety Car, a futamok előtt nem gurulhatunk ki mi magunk a rajtrácsra, a rajt előtt nincs felvezető kör, és a futam leintése után nincs levezető kör. Nincs dobogó és díjátadás, a pálya mellett nem állnak pályamunkások és nem lengetik a zászlókat, s ugyanígy a kockás zászlót sem kapjuk meg. Ha jól tudom, arról is volt szó, hogy győzelem esetén majd valahogy befolyásolhatjuk, hogy milyen legyen az ünneplésünk. Hogy ez komoly terv volt-e, vagy csak kósza ötlet, azt nem tudom, mindenesetre ennek nyoma sincs a játékban. Dicséretes ugyanakkor az a lehetőség, hogy a paddockban adhatunk interjúkat, illetve hogy a hivatalos interjúkon is részt vehetünk, ha a dobogón végzünk.

 

A játék szabályrendszere szintén szánalmas: úgy osztogatja nekünk a büntetéseket, hogy csak kapkodjuk a fejünket. Féktávon belekoccanunk az előttünk töketlenkedő AI pilótákba? 10 mp időbüntetés vagy diszkvalifikálás. Elfékezünk egy kanyart és levágjuk a pályát? Időbüntetés vagy hátrasorolás a rajtrácson. Előzés közben összeérünk az ellenféllel? Figyelmeztetés vagy időbüntetés. Sorolhatnám tovább is, de felesleges, a lényeg úgyis látszik. Illetve mégis kiemelnék még egy dolgot: Time Trial módban akkor is elveszi a körünket a gép, ha véletlenül elfékezzük magunkat, vagy ha csak pár centire lesodródunk a pályáról. Sőt, ha ugyanabban a körben még egyszer hibázunk, lőttek a következő körünknek is… (a legnagyobbat akkor néztem, mikor Monacoban véletlenül nekikoccantam a falnak, és kiírta a játék, hogy pályalevágás miatt érvénytelen a köröm…).

 

A törésmodell részben jó lett, részben viszont nem. Az első szárnyak pl. forgácsoldónak rendesen, letörhet a tükrünk, és a defekt is jól néz ki (ennek hatása is van a vezethetőségre, a sérült vagy letört szárnynak viszont csak minimálisan, vagy egyáltalán nincs…). Ugyanakkor a karosszéria nem deformálódik, a felfüggesztés nem sérül (csak a nagyobb becsapódásoknál szakad le), és én egyelőre még technikai hibával sem találkoztam egyszer sem (a defekt viszont már-már túlságosan is gyakran történik meg).

 

Grafika:

Vitán felül a játék legjobb része. Egyszerűen csodaszép, nincs rá jobb szó. Egészen elképesztő, hogy milyen részletességgel és aprólékossággal adja vissza a játék a valóságot. A pályák és azok környéke, a versenyautók, a tereptárgyak és a közönség mind-mind gyönyörűek, tényleg olyan érzése van az embernek játék közben, mintha a tv-ben nézné az adott futamot. Amin lehetett volna még mit javítani, azok a pilóták: amikor látjuk őket (pl. nyilatkozni, stb.), kicsit elnagyoltnak tűnnek, mintha saját maguk enyhe paródiái lennének. Az effektek többségében nagyon jól néznek ki: a szemünkbe sütő napfény, a szakadó eső, a felverődő vízfüggöny, az esőcseppek a kamerán, az enyhe elmosódás mind-mind szemet gyönyörködtetőek. Ami engem kissé zavart, az a túlzottan sárgás színvilág (ami egyébként is jellemző a CM utóbbi versenyjátékaira), illetve hogy néha megakad a játék egy-két másodpercre, majd folytatódik tovább, mintha mi sem történt volna. Érdekes viszont, hogy ezt a hibát csak X360-on tapasztaltam, PC-n nem.

 

Fizika:

Alapvetően nem lett rossz, valahol félúton jár a szimulátor és az árkád között. Egyértelműen hatással van a kocsi teljesítményére, hogy milyen gumi van fent, hogy annak milyen az állapota, az ideális íven jobban tapad a pálya, szélárnyékban érezhetően gyorsabbak vagyunk, stb. Jelentős különbség van a száraz és a vizes aszfalt között, ráadásul utóbbi esetben még arra is figyelnünk kell, hogy a nagyobb tócsákat elkerüljük, mert azokon bizony felúszhat az autó. Esőben a rázókövek és a műfű is csúszik, ajánlott elkerülni őket. Az ideális ív folyamatosan szárad, miközben a pálya más részei még vizesek.

 

Az egyes autók között érezhető a különbség: egy Lotus vagy Virgin volánja mögött jóval többet kell küzdeni, mint egy Red Bullal vagy Ferrarival, az élcsapatok autói gyorsabbak, jobban tapadnak és könnyebben kezelhetőek. Ezen felül - vagy talán éppen emiatt - a jobb autókhoz könnyebb is megtalálni az optimális beállításokat. Próbálkozni viszont mindenképpen érdemes, hiszen egy idő után a játék által felajánlott gyors beállítások már inkább lesznek hátráltató tényezők, semmint segítség a jobb köridő elérésében.

 

Az viszont nagy hiányosság - mint fentebb is említettem -, hogy az autó sérülései közül csak a defektnek van hatása a kocsi kezelhetőségére, a sérült vagy letört szárnyaknak nincs (vagy csak nagyon minimális). Vezetőszárny nélkül persze nehezebb irányítani a kocsikat, de a sérült szárnyaknak gyakorlatilag semmilyen hatása nincs a kezelhetőségre. Márpedig akik a valóságban is figyelemmel követik az F1-et, azok jól tudják, akár a legkisebb, legjelentéktelenebbnek tűnő aerodinamikai alkatrész sérülése is súlyos időveszteséget jelenthet a pályán.

 

A másik hatalmas negatívummal akkor találkozhatunk, ha kicsúszunk a pályáról. Az addig oké, hogy a fű és a poros bukótér csúszik, és nem lehet olyan sebességgel menni, mint a pályán. De sírva könyörgöm, felejtse már el a CM azt a megoldást, amit már a Gridben is alkalmazott: ha a sóderágyba csúszunk, az autó azonnal megpördül a saját tengelye körül, és esélyünk sincs, hogy korrigáljunk. Szánalmas megoldás…

 

Hangok:

Ezen a téren a játék jól teljesít. A különböző autók motorhangjai eltérnek egymástól, aki rendszeresen (és kicsit alaposabban) szokta követni az F1 történéseit, az akár hallomás alapján is be tudja majd azonosítani az egyes versenygépeket. A csapatrádiót is külön ki szeretném emelni, ilyet egyik játékban sem nagyon hallhattunk még. A mérnök egyszerűen MINDENT közöl velünk: hogy hol veszítünk időt, hogy milyen állapotban vannak az autó egyes alkatrészei (gumik, fékek, stb.), bíztat, ösztönöz, megdicsér, próbál felvidítani egy-egy rosszabb eredmény esetén és még sorolhatnám tovább, de ennyiből is látszik, hogy micsoda alapossággal lett megalkotva a játék ezen része.

 

Extrák:

Ez a rész nem más, mint egy hatalmas kihagyott ziccer. Egész egyszerűen nem fér a fejembe, hogy miért nem kapunk semmilyen extra tartalmat (a szokásosnak mondható achievementeken kívül, természetesen).

 

Van ugyan visszajátszás játék közben, de egyrészt csupa idióta, használhatatlan kameranézetet kapunk, másrészt a visszajátszások hossza csupán néhány másodperc, harmadrészt pedig nem lehet menteni és szerkeszteni a videókat. Ezért nagyon nagy kár, mert amúgy biztos vagyok benne, hogy számos jó és élvezetes videó készült volna a játékosok által. Egy-egy jó rajt vagy szép előzés megörökítése, majd megosztása ismerőseinkkel - nagy élmény és büszkeség lett volna. Kár érte.

 

Ugyanígy nem értem, hogy töltések közben miért a – szintén jól megszokott CM-es – tippeket kell bámulnunk. A töltőképernyőre simán mehettek volna eredeti fényképek vagy videók, esetleg leírás az adott pályáról, vagy bármi olyan, aminek köze van az F1-hez. De nem, ehelyett olyan bagatell dolgokat közöl velünk a játék, amit mindenki betéve tud, aki csak egy kicsit is jártas az autós játékokban: "Esőben kerüld el a rázóköveket, mert csúsznak!", "Ha defektet kapsz, menj a boxba kereket cserélni!" - ilyen, és ezekhez hasonló sületlenségeket kell olvasni.

 

Itt említeném meg a menüt is, ami hasonló, mint amit a DiRT 2-ben láttunk, csak itt mentes a felesleges sallangoktól: nem kell folyton végignézni ugyanazokat a fájdalmasan lassú animációkat, illetve egy fix pont körül forgatni is tudjuk a kamerát. Jópofa, stílusos és hangulatos. X360-on egészen kedveltem, de PC-n még mindig ki nem állhatom, ha egy játék menüjében nem használhatok egeret.

 

Azt is hiányoltam, hogy olyan extra tartalmakat sem kapunk, mint pl. a tesztpályák vagy a korábbi versenypályák. Oké, hogy azok nem részei a bajnokságnak, de azért igazán bekerülhettek volna a játékba, bónusz gyanánt. Ide sorolnám a Nürburgringet, ami ugye két évente versenyt rendez, vagy a szokásos tesztpályákat, Jerezt és Valenciát. Állítólag DLC formájában jönnek majd új pályák, de hogy a hír igaz-e, és ha igen, akkor mikor valósul meg, azt nem tudom.

 

Multi:

Elég sokat toltam, úgyhogy bátran merek erről is nyilatkozni. Először is: Live és System Link van, osztott képernyős mód nincs. Így ha egymás ellen akarunk versenyezni, vagy Gold előfizetés kell, vagy pedig két konzol (és két játék), nincs mese. (PC-n szintén szükséges a Games for Windows Live a többjátékos mód eléréséhez.)

 

Egyébként nagyon féltem, hogy tele lesz majd gyökerekkel, de szerencsére kellemeset csalódtam. Na persze nincs hiány olyanokból, akik szándékosan teszik tönkre a többiek versenyét, de hála istennek nem olyan nagy az arányuk.

 

Amúgy van itt minden, mint a búcsúban: sima verseny, online rangsorolt verseny, egész versenyhétvége, csak futam és így tovább. Nem mellesleg szinte minden téren testre szabhatjuk, hogy milyen meccset akarunk indítani, illetve hogy milyenbe szeretnénk beszállni, úgyhogy bárki próbálkozhat, biztosan lesz olyan, ami neki tetszik. Aztán van a szokásos ranglétra, statisztika, ahol lehet emberkedni, hogy ki a jobb.

 

A meccskeresés általában gyorsan megy, mindig van olyan parti, ahová beszállhatunk, és többnyire a létszámmal sincs gond.

 

Végszó:

Összességében nem rossz játék, látszik rajta, hogy próbáltak megfelelni minden igénynek. Ugyanakkor számos fogyatékossága van, amik bizony nagyon bosszantóak (AI, szabályrendszer, nincs SC, stb.), ezeket mindenképpen javítani, illetve pótolni kell az F1 2011-ben. Másfelől pedig egy csomó nagy lehetőséget is kihagytak, amik nagyon sokat tettek volna hozzá az élményhez (eredeti videofelvételek, képek, stb.).

 

Ami viszont örömre adhat okot, hogy a Codemasters már bejelentette, készíti a patch-et a játékhoz, ami a legtöbb hibát orvosolni fogja majd (box-szimuláció, AI, stb.). A javítás pontos megjelenése még nem ismert, de azt már most tudni lehet, hogy mindegyik platformra érkezni fog.

  « vissza a tesztekhez  

Értékelés

Az értékeléshez be kell jelentkezned. Ha még nincs azonosítód, regisztrálj!

  Hozzászólások  

OG Loc

2010-12-25 23:43:48 [#1]

Én a technikai hibákhoz annyit szolnék hozzá, hogy nekem volt már párszor, hogy elfüstölt a motorom és nem azért mert leégettem én szerencsétlen hanem mert nem bírta ki a teljes futamot. A gumik szerintem életszerűen kopnak és a törés tényleg nem a legjobb. Amúgy maga a cikk tetszik nagyon jó lett, részletes, mindenre kitér. :D

értékelés: 85/100

Adatlap

F1 2010

megjelenés:

2010 szeptember 24

fejlesztő:

Codemasters

kiadó:

Codemasters

Web Fórum Teszt
Galéria Patch
Kapcsolódó galéria:
Játékképek
Kapcsolódó cheat:
Kapcsolódó videó:

  tovább az adatlaphoz...

Értékelés

+ grafika (pályák, autók)
+ hangok, csapatrádió
+ szavatosság
+ játékmenet, játékmódok
+ élményfokozó tartalmak (pl. interjúk, paddock, stb.)
- egy csomó kihagyott ziccer, "kifelejtett" tartalmak
- buta szabályrendszer
- mesterséges intelligencia
- semmiféle extra tartalom nincs
- törésmodell
90
95
85
100
95

A 10 legfrissebb teszt

A hónap legnépszerűbb tesztjei

Friss hírek